pondělí 21. března 2011

Technická

     Vy všichni, kterým technika nic neříká, přeskočte.... Vy, kteří uvažujete, že si pořídíte elektronickou čtečku, tohle je reakce majitele nového Kindle 3.

     S odvoláním na minulotýdenní diskuzi s rodiči jsem se rozhodla vrátit se ke svému dárku k narozeninám. Je to zařízení zvané Kindle. Taťka netušil, že už ho asi měsíc vlastním... ano vzhledem k tomu, že jako student mám Amazon Prime na rok zdarma. (Pro ty, co ještě nebyli zasaženi nakupováním na internetu, Amazon je velký internetový obchod v Americe a ve Velké Británii a v dalších zemích.  Prime je režim, kdy je poštovné a balné zdarma.) Kindle mi byl doručen přes víkend, takže jsem na něj nečekala tři měsíce jako jiní u nás doma. Navíc jsem ho dostala ještě o tisícovku levněji...
     Kindle je čtečka elektronických knih. Nebudu se pouštět do dlouhého porovnávání mezi tím, jestli je lepší papírová knížka nebo elektronická čtečka, to by byla diskuse na dlouho a asi by nebylo k ničemu, protože používám obojí a vůbec si vzájemně nevadí, ba naopak, krásně se doplňují. Kindlem si stůl nepodložím, pravda, ale porovnejte váhu deseti knížek v tašce s jedním Kindlem...
     Netvrdím, že Kindle byl pro mě jasná volba, to vůbec ne. Od doby, kdy jsem vlastnila Palma mCosi (to je místo čísílek, kterými se ten model označoval), jsem četla knížky v elektronické verzi. Nikdy jsem neměla problém s podsvícením a obvykle to četlo html, takže jsem si mohla číst i věci stažené z netu. Dokonce i nákup mobilu jsem podřídila faktu, že chci, aby to četlo e-knížky. Takže jsem byla celkem spokojená, než se mi Kindle postavil tak říkajíc do cesty. Když jsem si kupovala povinnou knížku do školy na Amazonu, založila jsem si účet a při každém přihlášení se Kindle objeví na obrazovce, Amazon mi prostě nasadil velkého brouka do hlavy. Moji přátelé Anne i její syn Matthew Kindla vlastní, také můj bratr a teď i bratranec... a všichni si ho oblíbili, zákazníci, kteří psali své reakce do diskuze svůj Kindle naprosto milují. Tak jsem do toho šla. A nelituji...
     A myslím, že využívám jeho plného potrenciálu. Jedno z nejpříjemnějších překvapení bylo, že se dá používat jako fleška (je to vůbec správně česky? paměťová tyčka říkají Američani, a to se mi docela líbí). Prostě to strčím do počítače a můžu na něm ukládat soubory. Že to není čtecí funkce? Není, ale od té doby, co mi to umožňoval můj Palm Thungsten už je to několik let, ale stejně mě to nepřinutilo si pořídit paměťové USB zařízení. Lepší? Asi zůstanu u flešky. Můj mobil se takto používat nedá, musel by se instalovat speciální software, což většina administrátorů (ve škole, v práci, doma v CPS - centrální počítačové učebně) nepovoluje. Co mi zbývalo, že si posílat věci z mailu na mail. Ale teď už existuje gmail documents... zase jsme o krok dál.
     Ještě ke Kindlu. Má skryté nebezpečí. Když se připojíte na net, stačí jedno kliknutí a můžete zakoupit knihu, kterou vám doručí přes wi-fi a naúčtují na kreditku/debitku, kterou máte zaregistrovanou na Amazonu. Říkají, že je to velké pokušení. Zatím mu odolávám, protože jsem zvyklá věci pořizovat tak, abych za ně nemusela platit, takže si často zajdu do knihovny. A když to jinak nejde, ceny knížek jsou nižší než klasické papírové. A taky si můžu předplatit noviny. Tak daleko jsem zatím nezašla, využívám pouze služby aktualne.cz, která mi každý den doručí zdarma nejnovější zprávy z domova....
     Ovšem 2 dolary na měsíc za časopis Foreign Affairs je prakticky zadarmo za kvalitu, kterou čenář dostane. Takže si předplácím Foreign Affairs. Pro ty, kteří o něm nikdy neslyšeli, je to jeden z nejvýznamnějších časopisů o mezinárodních vztazích. Od třicátých let v něm publikovalo mnoho expertů i lidí, kteří politiku dělají v praxi.
     Jo, taky se dají na Kindlu hrát hry. Jednoduché - křížovky, sudoku, scrabble apod. Myslím, že Kindle je ideální společník pro dojíždění do Washingtonu i do Brna.
     A ještě jedna věc. Někdy lituji, že jsem Kindla neměla, když jsem studovala na FSS. Když pomyslím na všechny ty PDF soubory, které jsem za ty roky vytiskla nebo přečetla na obrazovce počítače, říkám si, oč jednodušší by to bylo s Kindlem. Vlastně si můžu říct, že s Kindlem šetřím naše lesy. Ano, to je jeden z důvodů, proč si pořídit Kindle. Ano, to je ten správný zelený důvod, proč si pořídit Kindl. Je je to vlastně za všechny ty papíry z obou stran potištěné  papíry po dvou až deseti stránkách na list (to když jsem si tiskla všechny ty prezentace, které nám občas naši hodní přednášející poskytli).
     Čtu si po sobě znovu tento příspěvek a říkám si, že bych někdy chtěla dosáhnout vtipnosti Douglase Adamse, když popisuje některý ze svých počítačů nebo mluví o některém ze svých zařízení. Pro všechny, kteří milují Apple nebo různá elektronická zařízení vůbec, doporučuji přečíst Pstruha pochyb... (jen tak pro
milovníky angličtiny, slovíčko, které označuje veškerá zařízení je "gizmo" čte se to zhruba jako [gizmou] a hovorově označuje "zařízení, zvláště takové, jehož jméno mluvčí nezná nebo si na něj nemůže vzpomenout" - Vidíte, hned je tu další výhoda Kindlu, obsahuje totiž celkem rozsáhlý anglický výkladový slovník, takže když potřebuji zjistit, co znamená ta vtipná hláška v přednášce o zpravodajských službách, které se všichni smějí, ale já jsem nechytila pointu (přednášející občas používá mně neznámý idiom), najdu si ji na Kindlu. Jen si musím dát pozor, abych se nezačala smát až se všichni dosmáli, to už bych se fakt cítila opožděně.

Žádné komentáře:

Okomentovat